Транспарт і лагістыка

Геаграфічнае становішча Рэспублікі Беларусь абумовіла яе ролю ў якасці важнай транзітнай краіны ва Усходняй Еўропе.

Беларусь знаходзіцца на скрыжаванні асноўных транспартных маршрутаў і звязвае дзяржавы Заходняй Еўропы з краінамі Усходу, а таксама рэгіёны Чарнаморскага ўзбярэжжа з рэгіёнам Балтыйскага мора.

Паводле ацэнкі за 2021 год доля транспартнай галіны ў валавым унутраным прадукце Рэспублікі Беларусь склала 5,1%. Транспартныя паслугі фарміруюць амаль 43% агульнага аб’ёму экспарту паслуг краіны і каля 41% сальда знешняга гандлю паслугамі. За 2021 год экспарт транспартных паслуг склаў $4,4 млрд, дадатнае сальда знешняга гандлю транспартнымі паслугамі - $1,8 млрд.

У сферы транспартнага комплексу Рэспублікі Беларусь па стане на 1 студзеня 2022 года функцыянуе больш за 10,8 тыс. арганізацый розных форм уласнасці і больш за 37 тыс. індывідуальных прадпрымальнікаў.

У 2021 годзе ўсімі відамі пасажырскага транспарту (уключаючы таксаматорны) перавезена амаль 1591,6 млн. чалавек.

Пры гэтым адзначаецца пераразмеркаванне транспартнай мабільнасці насельніцтва на карысць паветранага транспарту: доля авіяперавозак у 2021 годзе склала больш за 22% ад агульнага пасажыраабароту рэспублікі.

У Нацыянальным аэрапорце Мінск у 2021 годзе абслужана 1,9 млн пасажыраў.

Для забеспячэння павышэння якасці абслугоўвання, эфектыўнасці работы і бяспекі рэалізуецца шэраг інфраструктурных праектаў.

У 2019 годзе завершана рэканструкцыя аўтамабільнай дарогі Р80 Слабада - Паперня; аўтамабільнай дарогі М6 Мінск - Гродна - граніца Рэспублікі Польшча (Брузгі); моста праз р. Мухавец на аўтамабільнай дарозе М1/Е30. Ажыццёўлена будаўніцтва пад’язной аўтамабільнай дарогі да мультымадальнага прамыслова-лагістычнага комплексу “Балбасава”.

Уведзена ў эксплуатацыю другая штучная ўзлётна-пасадачная паласа ў Нацыянальным аэрапорце Мінск. Прадаўжаецца работа па электрыфікацыі чыгуначных пуцей і абнаўленні рухомага саставу Беларускай чыгункі. У галiне воднага транспарту асноўныя работы сканцэнтраваны на ўчастку міжнароднага воднага шляху Е40, рэканструкцыі суднаходных збудаванняў Днепра-Бугскага канала.

Развіццё транспартнай галіны цесна звязана з развіццём лагістычнай сістэмы Рэспублікі Беларусь. На пачатак 2022 года ў краіне дзейнічаў 61 лагістычны цэнтр рознай функцыянальнасці.

Эфектыўна развіваюцца перавозкі кантэйнернымі паяздамі праз тэрыторыю Рэспублікі Беларусь у напрамку Кітай - Еўропа - Кітай, інфраструктура грузавых тэрміналаў Беларускай чыгункі, размешчаных на беларуска-польскай граніцы, адкрыты Цэнтр кіравання перавозкамі.

У актыўнай прапрацоўцы праект стварэння на тэрыторыі індустрыяльнага парка “Вялікі камень” вялікага рэгіянальнага лагістычнага цэнтра.

Цяпер на тэрыторыі парка функцыянуе першая чарга лагістычнага комплексу агульнай плошчай 50 тыс. кв.м з тэхналагічнымі пляцоўкамі для пагрузачна-разгрузачных работ і кантэйнерным тэрміналам.

Наступным этапам з’яўляецца будаўніцтва бімадальнага грузавога тэрмінала плошчай 800 тыс. кв.м з удзелам кіруючай кампаніі найбуйнейшага рачнога порта Еўропы “Дуйсбург Хафэн”, лагістычнага аператара “Чайна Мерчантс Груп”, Беларускай чыгункі і “Хупак Інтэрмодал СА” (Швейцарыя). Будаўніцтва тэрмінала дасць магчымасць павялічыць транспартныя патокі праз Беларусь.

У транспартнай сферы прадаўжаецца работа па ўдасканаленні дзеючых тэхналагічных працэсаў і павышэнні ўзроўню іх аўтаматызацыі і лічбавізацыі. У 2019 годзе Рэспубліка Беларусь далучылася да Канвенцыі аб дагаворы міжнароднай перавозкі грузаў, якая датычыцца электроннай накладной.