Падатковая сістэма і ўзровень падатковай нагрузкі

Да рэспубліканскіх падаткаў, збораў (пошлін) адносяцца:

  • падатак на дабаўленую вартасць;
  • акцызы;
  • падатак на прыбытак;
  • падатак на даходы замежных арганізацый, якія не ажыццяўляюць дзейнасць у Рэспубліцы Беларусь праз пастаяннае прадстаўніцтва;
  • падаходны падатак з фізічных асоб;
  • падатак на нерухомасць;
  • зямельны падатак;
  • экалагічны падатак;
  • падатак за здабычу (выемку) прыродных рэсурсаў;
  • афшорны збор;
  • гербавы збор;
  • консульскі збор;
  • дзяржаўная пошліна;
  • патэнтныя пошліны;
  • мытныя пошліны і мытныя зборы, мытныя плацяжы адносна тавараў для асабістага карыстання;
  • утылізацыйны збор;
  • транспартны падатак;
  • збор за размяшчэнне (распаўсюджванне) рэкламы.

Да мясцовых падаткаў адносяцца падатак за валоданне сабакамі, курортны збор і збор з нарыхтоўшчыкаў.

У Рэспубліцы Беларусь таксама дзейнічаюць асаблівыя рэжымы падаткаабкладання, якія замяняюць плату сукупнасцi асноўных падаткаў і збораў:

  • падатак пры спрошчанай сістэме падаткаабкладання;
  • адзіны падатак з індывідуальных прадпрымальнікаў і іншых фізічных асоб;
  • адзіны падатак для вытворцаў сельскагаспадарчай прадукцыі;
  • падатак на ігральны бізнес;
  • падатак на даходы ад ажыццяўлення латарэйнай дзейнасці;
  • падатак на даходы ад правядзення электронных інтэрактыўных гульняў;
  • збор за ажыццяўленне рамеснай дзейнасці;
  • збор за ажыццяўленне дзейнасці па аказанні паслуг у сферы аграэкатурызму;
  • падатак на прафесійны даход.

Рэспубліка Беларусь прызнае прыярытэт агульнапрызнаных прынцыпаў міжнароднага права і забяспечвае адпаведнасць ім нацыянальнага падатковага заканадаўства.

За апошняе дзесяцігоддзе падатковая сістэма Рэспублікі Беларусь была рэфармавана за кошт прыняцця шэрага мер, накіраваных на ўдасканаленне і спрашчэнне падатковага заканадаўства, павышэння рацыянальнасці, стабільнасці і ўстойлівасці падатковай сістэмы, зніжэнне падатковай нагрузкі на эканоміку.

Падатковая нагрузка на эканоміку (суадносіны падатковых даходаў бюджэту і ВУП) у 2023 годзе прагназуецца ў памеры 24% да ВУП і не перасягне ўзровень, прадугледжаны ў праграмных дакументах сацыяльна-эканамічнага развіцця Рэспублікі Беларусь (не больш за 26% да ВУП).