Нарада з кіраўніцтвам Савета Міністраў
- 17
- 17:26
Прэзідэнт Беларусі Аляксандр Лукашэнка 5 ліпеня правёў нараду з кіраўніцтвам Савета Міністраў і губернатарамі.
Асноўны парадак дня нарады ўключаў разгляд двух праектаў нарматыўных прававых актаў, па якіх пры прыняцці рашэнняў узнікла неабходнасць параіцца.
"У мінулым годзе мы дамовіліся сканцэнтраваць у адным нарматыўным прававым акце важнейшыя палажэнні ў гэтай сферы з абсалютна празрыстай схемай рэалізацыі тых ці іншых палажэнняў. Так, у Беларусі нам удалося пазбегнуць, як кажуць, ашалелай, агульнай прыватызацыі. Як раней назвалі, шокавай прыватызацыі. У краіне ўстойліва працуюць даўно існуючыя прадпрыемствы, ствараюцца новыя вытворчасці, у тым ліку на дзяржаўных прамысловых пляцоўках (і прыватнай формы ўласнасці, і дзяржаўнай). Аднак эфектыўнасць выкарыстання дзяржмаёмасці неабходна павышаць. Дарэчы, гэта датычыцца і прыватнай вытворчасці", - заявіў Кіраўнік дзяржавы.
Ён адзначыў, што Урадам падрыхтаваны комплексны праект, які рэгламентуе, як належыць распараджацца не толькі поўнасцю дзяржаўнай маёмасцю, але і маёмасцю гаспадарчых таварыстваў з доляй дзяржавы.
Асноўныя змяненні звязаны з пераразмеркаваннем паўнамоцтваў паміж органамі дзяржаўнай улады.
Аляксандр Лукашэнка станоўча ацэньвае такі падыход і лічыць правільным і неабходным пераразмеркаванне паўнамоцтваў, але падкрэсліў, што ёсць два фундаментальныя пытанні - гэта распараджэнне зямлёй - сельгаспрызначэнні, лясныя рэсурсы, - а таксама дзяржаўнай уласнасцю. Гэтыя рэчы знаходзяцца ў сферы паўнамоцтваў Прэзідэнта, і іх нельга поўнасцю перадаць па вертыкалі ўніз, паколькі неабходны кантроль. "Але і тое, і другое пытанне ў некаторай ступені перадаваць па вертыкалі ўніз трэба", - адзначыў ён.
Кіраўнік дзяржавы нагадаў, што ў гэтым жа плане нядаўна прымалася рашэнне па зямельных участках, у адносінах да якіх па асобных прыватных момантах паўнамоцтвы перадаюцца аж да ўзроўню старшыні райвыканкама. "На месцы людзі вырашаць. Але ёсць пытанні выдзялення зямель сельгаспрызначэння і лясных масіваў пад забудову, яшчэ пад нешта. Гэта застаецца за Прэзідэнтам. Няма неабходнасці сёння гэтыя пытанні аддаваць нават на ўзровень губернатараў, - сказаў Аляксандр Лукашэнка. - Зямельныя рэсурсы, дзяржаўная уласнасць, фінансы - тры кіты любой улады. Але мы акуратна, спакойна ў гэтым напрамку рухаемся (пераразмеркаванне паўнамоцтваў. - Заўвага)".
Што датычыцца вынесенага на абмеркаванне праекта дакумента, плануецца, што большасць рашэнняў з гэтага часу будзе прымацца на месцах. "Правільна. Тым больш мы аб гэтым даўно дамовіліся. Акрамя тых момантаў, якія я называў", - сказаў Прэзідэнт.
Разам з тым Аляксандр Лукашэнка паставіў перад удзельнікамі нарады шэраг пытанняў: да чаго прывядуць гэтыя прапановы Урада, ці не страціць дзяржава кантроль за продажам найбольш прывабных актываў, ці не будуць створаны пралазы для карупцыі і спекуляцый. "Вопыт суседніх краін нас папярэджвае аб гэтым", - адзначыў ён.
Акрамя таго, Прэзідэнт пацікавіўся, якія навацыі прапанаваны адносна гаспадарчых таварыстваў, якія механізмы прадугледжаны для ўключэння ў абарот незадзейнічаных плошчаў прадпрыемстваў. "Калісьці мы прымалі рашэнне наконт таго, што пустуючыя аб'екты незавершаным будаўніцтвам з савецкіх часоў будуць задзейнічаны. Як тут разгарнуліся мясцовыя органы ўлады?" - спытаў Кіраўнік дзяржавы.
"І самае важнае - ці будзе ад гэтага эфект?" - падкрэсліў беларускі лідар.
Па праекце таксама ёсць прапановы экспертнага савета пры Савеце Рэспублікі і Мінскага гарвыканкама.
"Вы добра ведаеце мае патрабаванні: заканадаўства не павінна мяняцца вельмі часта. І калі мы бачым, што змяненні сапраўды наспелі, то павінны пераканацца, што ўсё ўлічана", - акцэнтаваў увагу Аляксандр Лукашэнка.
Як далажыў на нарадзе Старшыня Дзяржкаммаёмасці Дзмітрый Матусевіч, праект указа ўстанаўлівае адзіныя падыходы да распараджэння дзяржмаёмасцю і маёмасцю гаспадарчых таварыстваў з доляй дзяржавы. Ён растлумачыў, што размова ідзе пра аб'екты нерухомай маёмасці, капітальныя пабудовы, дамы, вытворчасці, заводы, дарогі і гэтак далей.
"Гэта ўсё сёння рэгулюецца, толькі вы вырашылі прапанаваць мне ўказам удасканаліць гэты працэс рэгулявання, так?" - удакладніў Прэзідэнт.
"Правільна, - адказаў кіраўнік Дзяржкаммаёмасці. - Мы падрыхтавалі зводны праект указа, які грунтуецца на ўказе нумар 169, які нядрэнны і ў цэлым працуе".
"Гэты ўказ вас ужо ў нейкай частцы не задавальняе і вы прапануеце крыху змяніць былы парадак?" - задаў пытанне кіраўнік дзяржавы.
"Са старога ўказа 80% застанецца. Асобныя элементы, зыходзячы з тых тэндэнцый, якія назіраюцца, мы прапануем скарэкціраваць", - растлумачыў Дзмітрый Матусевіч.
У распрацаваным дакуменце ў цэлым захоўваюцца кампетэнцыі Кіраўніка дзяржавы адносна адчужэння і залогу, перадачы ў давернае кіраванне прадпрыемстваў, набыцця за кошт сродкаў рэспубліканскага бюджэту нерухомай маёмасці і акцый.
"Больш таго, у праекце змешчана норма аб магчымасці прыняцця Прэзідэнтам любога рашэння аб распараджэнні маёмасцю. Такім чынам захоўваецца непахіснасць падыходаў у сферы прыватызацыі і выкарыстання бюджэтных сродкаў", - падкрэсліў Дзмітрый Матусевіч.
У ліку навацый - дэлегаванне паўнамоцтваў ад Прэзідэнта Савету Міністраў па перадачы акцый, долей у статутных фондах гаспадарчых таварыстваў з рэспубліканскай у камунальную ўласнасць. Як растлумачыў кіраўнік Дзяржкаммаёмасці, гэта дасць магчымасць зрабіць больш эфектыўным кіраванне, паколькі ўсё будзе сканцэнтравана ў адных руках - або ў камунальных прадпрыемстваў, або ў рэспубліканскіх. Паводле даных за 12 гадоў, было 61 рашэнне Прэзідэнта па 860 такіх выпадках.
"Навошта мы сёння ўрываемся ў гэту сферу і перадаём ад Прэзідэнта Ураду рашэнне аб перадачы гэтай уласнасці? - спытаў Аляксандр Лукашэнка. - Гэта ж рэдкі выпадак".
Развіваючы гэту тэму, Кіраўнік дзяржавы падкрэсліў, што цяперашняя сістэма дзейнічае як своеасаблівы фільтр, яна шматступеньчатая і дае магчымасць якасна і ўсебакова прымаць важныя рашэнні па распараджэнні ўласнасцю. "У чым пытанне: Прэзідэнт прымае рашэнне або ніжэйшы ўзровень улады - адказнасць іншая. Калі віцэ-прэм'еру Назараву прыходзіць дакумент і ён разумее, што гэта не заўтра ва Урадзе прымуць рашэнне, а трэба яшчэ Прэзідэнту данесці, а там яшчэ і Герасімаў і іншыя падключацца... Што Прэзідэнт наогул можа адхіліць гэту прапанову... Ужо адказнасць іншая, - звярнуў увагу беларускі лідар. - Вось што мы можам пры гэтым страціць".
Дзмітрый Матусевіч лічыць, што цяпер такая "фільтрацыя" рашэнняў неактуальная, таму што "няма масавых спроб перадачы акцый некуды", а перадаваць кропкава невялікія пакеты акцый можна без узгаднення з Прэзідэнтам.
"Трэба мець на ўвазе, што цяпер масава гэтага няма, таму што трэба ісці да Прэзідэнта, а калі гэтага не будзе, можа з'явіцца нейкая масавасць, што дапусціць нельга", - папярэдзіў Аляксандр Лукашэнка.
Кіраўнік Дзяржкаммаёмасці адзначыў, што рашэнні аб перадачы акцый будуць прымацца Урадам шляхам узгаднення адпаведнага праекта пастановы з усімі зацікаўленымі, у тым ліку і з КДК. Так прадугледжана ў праекце ўказа. "Фільтр будзе працаваць на пэўным узроўні", - запэўніў ён.
Ёсць у праекце ўказа блок паўнамоцтваў, якія перадаюцца ад Савета Міністраў дзяржаўным органам і арганізацыям - гэта пытанні па адчужэнні нерухомай і рухомай маёмасці і перадачы яе ў залог. У 2021 годзе былі прыняты рашэнні па 236 такіх аб'ектах дзяржуласнасці.
"Таксама прапануецца вызначаць пазіцыі прадстаўнікоў дзяржавы на ўзроўні міністраў, а не на ўзроўні Урада, па пытаннях адчужэння нерухомай маёмасці коштам больш за 10 тыс. базавых велічынь. Такіх рашэнняў было прынята 125 з 2010 года, і ў кожным з іх магло быць некалькі пазіцый прадстаўнікоў дзяржавы, але пры гэтым адчужалася ў лепшым выпадку палова", - сказаў Дзмітрый Матусевіч. Акрамя таго, на прыняцце рашэння ішоў як мінімум адзін квартал.
Кіраўнік дзяржавы не выказаў пярэчанняў наконт гэтага, але прапанаваў дапоўніць праект указа нормай аб тым, што міністры змогуць прымаць рашэнні аб адчужэнні маёмасці толькі па ўзгадненні з мясцовымі органамі ўлады.
"Гэта крыху зацягне працэдуру", - выказаў меркаванне кіраўнік Дзяржкаммаёмасці.
"Працэдуру зацягне, калі міністр ненастойлівы будзе, а губернатары будуць цяганіну разводзіць (у чым я сумняваюся, галоўны ўсё роўна міністр). Але такім чынам ён давядзе да ведама Караніка, Турчына або Кухарава, што на яго тэрыторыі будуць нейкія маніпуляцыі з маёмасцю", - сказаў Прэзідэнт.
Асобны блок праекта ўказа прадугледжвае пашырэнне паўнамоцтваў мясцовых саветаў дэпутатаў. Напрыклад, каб яны маглі самі вызначаць абавязковыя ўмовы продажу невыкарыстоўваемай камунальнай маёмасці за адну базавую велічыню, выпадкі яе продажу па такой цане без умоў або перадачу ў бязвыплатнае карыстанне. Прадугледжана таксама іх права вызваляць поўнасцю або часткова пакупнікоў ад штрафных санкцый за невыкананне ўмоў прадажу.
Пасля абмеркавання праекта ўказа Прэзідэнт у цэлым адобрыў прапанаваныя падыходы і даручыў у бліжэйшы час дапрацаваць дакумент і ўнесці яму на разгляд.
Яшчэ адной тэмай нарады з кіраўніцтвам Савета Міністраў стаў падрыхтаваны законапраект "Аб дадатковых мерах у сацыяльна-працоўнай сферы".
Урад прапануе прыняць меры па забеспячэнні стабільнасці ў сацыяльна-працоўнай сферы ва ўмовах санкцый. Меры часовыя. Дзейнічаюць да канца 2022 года. "Адразу пытанне: ці трэба нам сёння на паўгода прымаць нейкія законапраекты?" - адзначыў Кіраўнік дзяржавы.
Па-першае, каб падтрымаць працоўныя калектывы, прапануецца аказваць мэтавую дзяржаўную падтрымку наймальнікам. "Гэта значыць прадпрыемствы прыватнай, дзяржаўнай формы ўласнасці, вялікія, малыя і гэтак далей?" - удакладніў беларускі лідар, атрымаўшы сцвярджальны адказ.
У сувязі з гэтым ён выказаў насцярожанасць наконт таго, ці не прападзе стымул у саміх прадпрыемстваў, і наколькі справядліва і абгрунтавана будзе аказанне такой падтрымкі: "Паўстае пытанне, навошта мне працаваць? У мяне добра ўсё, таму што стараецца працоўны калектыў, а там недзе (на іншых прадпрыемствах. - Заўвага) правалілі, у асноўным па суб'ектыўных прычынах, - ім адразу з бюджэту грошы".
Па-другое, у падрыхтаваным Урадам праекце пашыраюцца магчымасці наймальнікаў па арганізацыі працы, што павінна забяспечыць стабільную работу прадпрыемстваў і стварыць дадатковы рэсурс, каб больш эфектыўна задзейнічаць работнікаў і не дапусціць падзення іх даходаў. "А хто перашкаджае ў цяперашніх умовах эфектыўна задзейнічаць работнікаў і зрабіць так, каб даходы не падалі, а раслі? Заўсёды была такая мэта перад кіраўніком", - паставіў пытанне Прэзідэнт.
Як растлумачыў віцэ-прэм'ер Юрый Назараў, размова ідзе аб тым, што ў Працоўным кодэксе ёсць пэўныя абмежаванні па працягласці звышурочных работ, колькасці выхадных, якія можна выкарыстоўваць, па пераводзе работніка па рашэнні наймальніка на іншую работу.
"Калі толькі гэта, лічыце, што гэта прынята. Лепш акуратна, дамовіўшыся, пагаварыўшы, калі гэта трэба, часова або пастаянна, навучыўшы, перанавучыўшы або не навучаючы, перавесці работніка на іншую работу. Усякае ж бывае", - згадзіўся Кіраўнік дзяржавы.
У сувязі з гэтым ён нагадаў аб сваіх тэзісах, вымаўленых на ўрачыстым сходзе. Прэзідэнт гаварыў пра абстаноўку вакол Беларусі, якая, няхай і без гарачай вайны, але вымушае дзейнічаць фактычна ва ўмовах ваеннага часу. "Калі людзі гэта не разумеюць, дык гэта што, гарачую вайну трэба развязаць? - задаў рытарычнае пытанне беларускі лідар. - Тады ж ніхто ні ў каго не пытаецца, куды пераводзіць".
"Але калі гэта будзе звязана з тым, што кіраўнік будзе спадзявацца на Галоўчанку і Назарава або на Качанаву (на рашэнні кіраўніцтва вышэйшых органаў дзяржаўнай улады. - Заўвага), гэтага не будзе", - папярэдзіў Прэзідэнт.
Па-трэцяе, прапануецца ўстанавіць дадатковыя меры сацыяльнай абароны сем'яў, якія трапілі ў складаную фінансавую сітуацыю. "Паглядзім, што вы тут прапануеце. Мне здаецца, што лепш за ўсіх сем'і бачаць на месцах. У Мінску - кіраўнікі адміністрацый і старшыня гарвыканкама. На вёсцы - старшыні сельскіх саветаў і старшыні райвыканкамаў. І калі мы гаворым аб падтрымцы, гэта ж грошы. Дык давайце аддадзім ім (на месцы. - Заўвага) грошы і проста іх абавяжам, каб яны дапамагалі гэтым сем'ям. Паглядзім, што вы прапануеце ў сувязі з гэтым".
"Калі вы думаеце, што Лукашэнка, Галоўчанка ці Качанава з Герасімавым лепш бачаць з Мінска, каму дапамагчы, вы памыляецеся. Мы проста павяжам па руках і нагах мясцовыя органы ўлады ў сувязі з аказаннем гэтай падтрымкі, калі некаму патрэбна. І агулам зноў цяпер вызначым. Зноў будзем падтрымліваць сем'і", - заўважыў Кіраўнік дзяржавы.
Ён падкрэсліў, што выступае за тое, каб падтрымка аказвалася менавіта тым, каму яна сапраўды патрэбна. "А падтрымаць могуць толькі тыя, хто непасрэдна сутыкаецца з гэтымі сем'ямі. Мы толькі можам канцэптуальна ўказаць, што гэта трэба рабіць. І паставім на кантроль, як на месцы губернатар, старшыня райвыканкама і сельскага савета аказваюць гэту падтрымку сем'ям", - сказаў Кіраўнік дзяржавы.
Аляксандр Лукашэнка папрасіў удзельнікаў нарады далажыць, ці не пагаршае падрыхтаваны дакумент становішча працоўных; якія выдаткі лягуць на бюджэт і які эфект будзе ад такога "страхавання" ці "падстрахоўкі" наймальнікаў; ці не прывядуць прапанаваныя новаўвядзенні да таго, што прадпрыемствам будзе больш выгадна атрымліваць дзяржпадтрымку, чым варушыцца самім. "І галоўнае, калі меры часовыя, ці трэба замацоўваць іх у законе?" - паставіў пытанне Кіраўнік дзяржавы.
Прэзідэнт звярнуў увагу на недапушчальнасць перакосу ў плане жадання адрэгуляваць тыя ці іншыя пытанні на заканадаўчым узроўні: "Я вам гавару як былы заканадавец, які займаўся гэтым. Закон прыняць - гэта год, паўтара, а тое і два. У спешцы не атрымаецца, калі па-сапраўднаму. І ці трэба нам усё гэта запіхваць, асабліва часовыя нарматыўныя палажэнні, у закон? Пакуль прымем закон, час міне. Закон рэгулюе найбольш працяглыя ўстойлівыя сувязі і адносіны. Навошта часовыя меры, якія яшчэ трэба падумаць, ці варта нам прымаць, рэгуляваць законам? Думаю, трэба гэта рабіць падзаконнымі актамі. Гэта ў цэлым заўвага".
Па выніках дыскусій прынята рашэнне зафіксаваць дадатковыя меры падтрымкі грамадзян і працоўных калектываў не ў праекце закона, а ў праекце ўказа Прэзідэнта. У бліжэйшы час дакумент будзе падрыхтаваны і ўнесены на разгляд Кіраўніка дзяржавы.
На нараду спецыяльна былі запрошаны губернатары, каб у тым ліку абмеркаваць ход уборачнай кампаніі, якая пачалася.
"Кожны дзень увесь свет палохаюць голадам. Да восені, да зімы - небывалым голадам з часоў Вялікай Айчыннай вайны. Нагнятаецца сітуацыя, як з пандэміяй, яшчэ нечым. Але дыму без агню не бывае. Голаду быць. І не толькі таму, што не вывезлі ўкраінскае збожжа або Расія пад санкцыямі, - сказаў Прэзідэнт. - Таму не толькі хлеба не будзе ў свеце. Я пра гэта шмат разоў гаварыў. І вы бачыце бездапаможнасць, з якой аж цэлая ААН спрабуе прадухіліць непазбежны крызіс. 50 краін свету крытычна ад іх залежаць - ад гэтых прадуктаў харчавання. Дык гэта яшчэ кветачкі".
"Шалёны махавік санкцый адносна мінеральных угнаенняў, нафтапрадуктаў, лагістыкі перавозак (фрахт, страхоўка) пагражае сарваць наступныя аграсезоны і проста абваліць рынкі харчавання", - падкрэсліў беларускі лідар.
Аляксандр Лукашэнка адзначыў, што цэны будуць расці на прадукты харчавання ў цэлым, паколькі рост цэн на збожжавыя прывядзе да імгненнага росту на іншыя віды прадуктаў харчавання, прадукцыю жывёлагадоўлі. Ён звярнуў увагу, што цэны пабілі ўжо гістарычныя рэкорды. Як прыклад - пшаніца, якая толькі за апошнія паўгода падаражэла больш як на 60%. "Як аказалася, долары на хлеб не намажаш", - сказаў Кіраўнік дзяржавы.
Прэзідэнт адзначыў, што год у сельскай гаспадарцы складваецца нядрэнна. "Год нядрэнны. І ў Расіі ўраджай, і Украіна яшчэ нешта збярэ. І ў нас, калі мы расхлябана сябе паводзіць не будзем, атрымаем збожжа столькі, колькі нам трэба для людзей і жывёл. Мы, вядома, вывозіць пшаніцу не будзем або якія-небудзь іншыя культуры. Хоць можам. Акрамя рапсу, лёну - тэхнічных культур. Бульбы, якой у нас хапае", - сказаў ён.
"Збожжавыя мы вывозіць не будзем. Трэба гэта ўсё перамалоць праз жывёлагадоўлю - атрымаць мяса, малако", - дадаў Аляксандр Лукашэнка.
Ён нагадаў, што папярэдні скачок цэн на пшаніцу ў 2008 годзе завяршыўся сумна вядомай "арабскай вясной". Збожжа стала вялікай палітыкай і, па сутнасці, зброяй.
"Таму я вам і гавару: калі будзе працаваць эканоміка, будзе што паесці і ў што апрануць людзей, - гэта гарантыя таго, што мы вытрымаем, - падкрэсліў беларускі лідар. - А калі Урад не праваліць яшчэ пад выглядам санкцый іншыя сектары эканомікі, то ніякія санкцыі нам не страшныя".
"Шмат разоў адзначаў: сітуацыя на харчовым рынку - гэта шанц добра зарабіць. Таму сёлетняя ўборачная кампанія павінна прайсці на самым высокім узроўні арганізацыі і дысцыпліны", - паставіў задачу Кіраўнік дзяржавы.
Аляксандр Лукашэнка нагадаў пра нядаўнюю размову ў ходзе яго рабочай паездкі ў Аршанскі раён: недапушчальна страціць тэмпы нарыхтоўкі кармоў як трывалай базы жывёлагадоўлі. "Маецца на ўвазе перш за ўсё нармальны другі ўкос траў. Гэта я ведаю са сваёй практыкі. Я цяпер назіраю, і пачаў касіць травы на фактычна нязручных землях, на пясках. І травы нядрэнныя. А на нармальных глебах наогул выдатны другі ўкос. Па-сялянску скажу: памрыце, але збярыце гэтыя травы, загарніце ў плёнку або пакладзіце ў траншэю, калі вы хочаце, каб было чым зімой карміць жывёлу", - растлумачыў Кіраўнік дзяржавы.
Прэзідэнт строга папярэдзіў чыноўнікаў наконт падзяжу жывёлы на сельгаспрадпрыемствах: "Глядзець на вашы лічбы падзяжу і недахопу жывёлы ўжо проста нецярпіма. Губляем мільёны рублёў на роўным месцы. Я патрабую ад Генеральнай пракуратуры і Камітэта дзяржаўнага кантролю, Адміністрацыі Прэзідэнта (каго хочаце падключайце) неадкладна далажыць мне аб тым, як ідуць справы. І не толькі лічбы. Я вас папярэдзіў: калі на якім-небудзь сельгаспрадпрыемстве высокі падзеж, то гэта і кармленне, і ўтрымліванне (у недапрацоўках па гэтых пытаннях. - Заўвага). Калі яны не могуць захаваць маладняк, я вам гаварыў: неадкладна забраць і перадаць маладняк тым, хто можа ўтрымліваць. Праверце па гэтым крытэрыі".
"Калі не можаце прыняць рашэнне, далажыце мне. Больш на гэту тэму я размаўляць не буду. І выстаўляю ўжо патрабаванні Шведу і Герасімаву (кіраўнікі Генпракуратуры і КДК. - Заўвага). Я ўжо пра Урад не гавару. Гэта іх сфера дзейнасці. Яны павінны кантраляваць і накіроўваць работу мясцовых органаў улады", - запатрабаваў беларускі лідар.
"Якасць уборкі збожжавых каласавых, рапсу, кукурузы павінна быць узорнай! Усе пытанні вырашаны. Паліва, тэхніка, угнаенні. Усё ёсць. Далей пачынайце варушыцца. І не хадзіце следам з працягнутай рукой. Я папярэджваю губернатараў, - сказаў Прэзідэнт. - За якасцю ўборкі жалезабетонны кантроль. Мінсельгасхарч і іншыя кантралёры".
"Страты недапушчальны. Мільён тон страт, вы разумееце, колькі сёння гэта грошай. Вы паўмільярда долараў можаце зарабіць. Мы такую дапамогу вёсцы не аказваем, колькі вы страчваеце на палях, асабліва па рапсе. Трэба адрэгуляваць камбайны такім чынам, каб не страціць рапс. Гэта велізарныя грошы", - падкрэсліў Кіраўнік дзяржавы.
Ён жорстка папярэдзіў: "Страта збожжа на палях будзе расцэньвацца сама меней як эканамічная дыверсія, сама больш - як злачынства. Хопіць жартаваць".
Аляксандр Лукашэнка запатрабаваў, каб кадры на месцах былі мабілізаваны на 100%: "Ніякай расхлябанасці і ашуканства. Поўная зладжанасць і парадак. Падкрэсліваю, па законах ваеннага часу. Ідзе гібрыдная вайна. СМІ, дыпламатыя, фінансы, эканоміка - усё задзейнічана. І правакацыі ваенныя пачаліся. Мабілізуйцеся. Будзе ў засеках што - любую вайну вытрымаем, не дай бог, вядома. Таму пераканаўча вас прашу, каб не мець непрыемных размоў у далейшым. З наступнага тыдня ўсе павінны пачаць уборку ўраджаю".