Зацверджаны папраўкі ў заканадаўства па пытаннях абароны суверэнітэту і канстытуцыйнага ладу

    Прэзідэнт Беларусі Аляксандр Лукашэнка падпісаў Закон "Аб змяненні законаў па пытаннях абароны суверэнітэту і канстытуцыйнага ладу".

    У адпаведнасці з дакументам уносяцца папраўкі ў Закон "Аб надзвычайным становішчы". Згодна з Канстытуцыяй і гэтым Законам падставай для ўвядзення надзвычайнага становішча (акрамя стыхійных бедстваў і катастроф) з'яўляецца наяўнасць беспарадкаў, што суправаджаюцца насіллем або пагрозай насілля з боку групы асоб і арганізацый, у выніку якіх узнікае небяспека для жыцця і здароўя людзей, тэрытарыяльнай цэласнасці і існавання дзяржавы. Аднак раней не было вызначана, што менавіта лічыцца беспарадкамі. Гэта выклікала неадназначнае разуменне падстаў для ўвядзення надзвычайнага становішча, асабліва калі беспарадкі не з'яўляюцца відавочна масавымі.

    Таму ў Законе, падпісаным Кіраўніком дзяржавы, канкрэтызуецца, што да беспарадкаў адносяцца спробы насільнага змянення канстытуцыйнага ладу, захопу або прысваення ўлады, узброены мяцеж, масавыя беспарадкі, міжнацыянальныя і міжканфесійныя канфлікты, якія суправаджаюцца насільнымі дзеяннямі, ствараюць непасрэдную пагрозу жыццю і бяспецы грамадзян.

    Новым Законам таксама ўдакладняецца пералік магчымых надзвычайных мер і часовых абмежаванняў, якія прымяняюцца пры ўвядзенні надзвычайнага становішча. Гэта норма распрацавана з улікам вопыту рэагавання на беспарадкі ў 2020 годзе. Так, пералік магчымых надзвычайных мер і часовых абмежаванняў дапаўняецца прыпыненнем выпуску і распаўсюджвання прадукцыі СМІ (уключаючы замежныя), устанаўленнем асаблівага парадку акрэдытацыі журналістаў, абмежаваннем доступу да інтэрнэт-рэсурсаў і сеткавых выданняў. Адпаведна ўдакладняюцца і дапаўняюцца паўнамоцтвы каменданта тэрыторыі, на якой уведзена надзвычайнае становішча.

    Пашыраецца кола сілавых органаў, якія прыцягваюцца да забеспячэння рэжыму надзвычайнага становішча, за кошт уключэння ў іх лік ваенізаваных арганізацый. Гэта дасць магчымасць максімальна эфектыўна і на поўных законных падставах задзейнічаць сілы і сродкі МНС, Следчага камітэта, Дзяржаўнага камітэта судовых экспертыз і Дэпартамента фінансавых расследаванняў. Задачы, якія выконваюць прыцягнутыя органы, дапоўнены папярэджаннем і спыненнем беспарадкаў, забеспячэннем аховы грамадскага парадку і грамадскай бяспекі.

    Акрамя таго, прыцягненне Узброеных Сіл да вырашэння задач у складзе дзяржаўнай сістэмы рэагавання замацоўваецца ў Законе "Аб Узброеных Сілах Рэспублікі Беларусь". З улікам атрыманага практычнага вопыту называюцца задачы Узброеных Сіл у рамках гэтай сістэмы: барацьба з тэрарызмам, ахова грамадскай бяспекі, спыненне масавых беспарадкаў, ажыццяўленне бяспекі ахоўных асоб і ахоўных аб'ектаў.

    Разам з гэтым у законы "Аб надзвычайным становішчы" і "Аб ваенным становішчы" імплементуюцца нормы Дэкрэта Прэзідэнта № 2 ад 9 мая 2021 года "Аб абароне суверэнітэту і канстытуцыйнага ладу".