Бел
Галоўная   /  Беларусь   /  Навука і адукацыя   /  Вышэйшыя навучальныя ўстановы

Вышэйшыя навучальныя ўстановы

Аляксандр Лукашэнка сустракаецца са студэнтамі факультэта міжнародных адносін Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта, 1 верасня 2012 года
Аляксандр Лукашэнка сустракаецца са студэнтамі факультэта міжнародных адносін Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта, 1 верасня 2012 года
Беларусь мае развітую сістэму адукацыі, якая забяспечвае падрыхтоўку шырокага кола спецыялістаў, гатовых эфектыўна працаваць у сучасным свеце. Узровень адукаванасці дарослага насельніцтва паводле даных перапісу складае 99,6%, ахоп базавай, агульнай сярэдняй і прафесійнай адукацыяй занятага насельніцтва (98 працэнтаў). Па паказчыках паступлення дзяцей у пачатковую і сярэднюю школу, колькасці студэнтаў вышэйшых навучальных устаноў Беларусь знаходзіцца на ўзроўні развітых краін Еўропы і свету. Вышэйшая адукацыя ў рэспубліцы з'яўляецца прэстыжнай і даступнай.

Дзяржаўная палітыка ў сферы адукацыі грунтуецца на ўмацаванні вядучых прынцыпаў развіцця беларускай школы, сярод якіх:
дзяржаўна-грамадскі характар кіравання;
забеспячэнне прынцыпу справядлівасці, роўнага доступу да адукацыі;
павышэнне якасці адукацыі для кожнага.

Цяпер у краіне працуе каля 8 тыс. устаноў адукацыі, якія прадстаўляюць усе яе ўзроўні, у якіх навучанне і выхаванне амаль 2 млн дзяцей, навучэнцаў, студэнтаў і слухачоў забяспечваюць больш за 200 тыс. педагагічных работнікаў.

Рэспубліка Беларусь у рэйтынгу дзяржаў па індэксе чалавечага развіцця па паказчыках у сферы адукацыі адносіцца да дзяржаў з вельмі высокім узроўнем чалавечага развіцця.

Адзначым, што 8 універсітэтаў краіны па выніках 2015 года ўвайшлі ў ТОП-4000 міжнароднага рэйтынгу ўніверсітэтаў Webometrics. БДУ чарговы раз палепшыў свае пазіцыі (2014 г. - 673 месца, 2015 г. - 609 месца).

У маі 2015 года Беларусь афіцыйна стала ўдзельніцай Балонскага працэсу - Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі.

Вышэйшым кансультатыўным органам у сістэме вышэйшай адукацыі з'яўляецца рэспубліканскі савет рэктараў вышэйшых навучальных устаноў (створаны Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 8 лютага 2001 года № 71).

Вышэйшая адукацыя ў рэспубліцы з'яўляецца прэстыжнай і пры гэтым застаецца даступнай. Залічэнне ў вышэйшыя навучальныя ўстановы ажыццяўляецца па конкурсе на аснове вынікаў цэнтралізаванага тэсціравання. Форма навучання можа быць дзённай, вячэрняй або завочнай. Усе выпускнікі вышэйшых навучальных устаноў розных форм уласнасці атрымліваюць дыплом дзяржаўнага ўзору. Маладым спецыялістам, якія атрымалі вышэйшую адукацыю за кошт сродкаў бюджэту на дзённай форме навучання, гарантуецца працаўладкаванне па атрыманай спецыяльнасці.

Вышэйшая школа Рэспублікі Беларусь улічвае ў сваім развіцці сусветны вопыт, існуючыя тэндэнцыі і выконвае прынятыя міжнародныя абавязацельствы. Супрацоўніцтва ажыццяўляецца ў рамках ЮНЕСКА, СНД, а таксама Саюзнай дзяржавы Беларусі і Расіі.

У Беларусі ўстановы вышэйшай адукацыі могуць быць розных тыпаў: класічныя ўніверсітэты, профільныя ўніверсітэты (акадэмія, кансерваторыя), інстытуты, вышэйшыя каледжы.

Падрыхтоўка навуковых і навукова-педагагічных кадраў вядзецца ў аспірантуры, дактарантуры ўстаноў (арганізацый), якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы паслявузаўскай адукацыі. У краіне існуе разгалінаваная сетка ўстаноў адукацыі сістэмы павышэння кваліфікацыі і перападрыхтоўкі кадраў. Беларуская адукацыя высока цэніцца ў свеце, таму многія замежныя студэнты выбіраюць для навучання адукацыйныя ўстановы Беларусі.

13 студзеня 2011 года Прэзідэнт Рэспублікі Беларусь падпісаў прыняты 2 снежня 2010 года Палатай прадстаўнікоў і адобраны 22 снежня 2010 года Саветам Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь Кодэкс Рэспублікі Беларусь аб адукацыі. Кодэкс прадугледжвае стварэнне на базе існуючых прававых інстытутаў адзінага, цэласнага механізма прававога рэгулявання адукацыйных адносін, забяспечвае сістэматызацыю і ўпарадкаванне прававых норм, скарачэнне колькасці нарматыўных прававых актаў у гэтай сферы, а таксама ўстараненне іншых існуючых недахопаў у рэгуляванні адукацыйных адносін. Пры гэтым нормы Кодэкса забяспечваюць пераемнасць прававога рэгулявання адукацыйнай сферы і не прадугледжваюць канцэптуальных змяненняў гэтых адносін. Структурна Кодэкс Рэспублікі Беларусь аб адукацыі складаецца з Агульнай і Асаблівай частак, у якіх паслядоўна і сістэмна выкладзены прававыя нормы, якія ўстаяліся і апраўдалі сябе, а таксама нормы, запатрабаваныя сучасным станам адукацыйных адносін.
© 2017, Прэс-служба Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь